fredag 28 maj 2010

Jag har slutat tycka om mat.

Min aptit har blivit konstig sedan jag slutade att röka. Jag är oftast inte sugen på mat. Det känns mest jobbigt att föra gaffeln till munnen och ta en tugga mat. Om jag hade sluppit hade jag nog inte brytt mig om att äta; men tillslut blir jag ju hungrig och måste äta. Och oftast är det inte gott heller.

Jag kan vara sugen på en sak, men sedan när jag väl äter det märker jag att det smakar skit. Igår var jag sugen på tonfisksallad och det fick jag. När jag började att käka smakade det inte gott. Idag var jag sugen på pizza och det fick jag. Det var smaklöst och inte speciellt gott. Vad händer med mig? Man vill ju som tycka att mat är gott, det är ju rätt uppenbart.

Jag har kommit fram till en slutsats - jag är efterbliven. Japp, det måste vara på det sättet. När normala människor slutar röka får dom abstinens och går oftast upp i vikt eftersom dom smygäter mellan måltiderna hela tiden. Inte jag. Jag får ingen abstinens alls och tappar matlusten. Det enda jag har märkt som smakar gott är leverpastej. Det skulle jag kunna leva på. Allt annat smakar mediokert och torrt, tyvärr.

Kan det ha någonting med att mina smakkörtlar har kommit tillbaka en aning? Att jag känner av smaken bättre och att maten jag tidigare gillade helt enkelt smakar skit egentligen? Wow, jag hoppas inte det. För om jag äter kebab och märker att det är äckligt, vill inte jag leva längre. Man levde ju för den älskade kebaben. Ett liv utan kebab är inget liv alls. Skämtåsido, jag vill inte hata kebab. Det känns fel att hata kebab.

Som när vi satt och käkade skrovmål. Lätt, förut kunde man smälla ett helt skrovmål utan problem. Nu slutade jag äta efter halva portionen för att jag började må illa och fick ont i magen. Det är jävligt konstigt. Ytterst konstigt faktiskt.

(Ibland kan mat vara jättegott, såklart. Men oftast smakar det rent utav skit och jag vill inte äta alls. Jag har som sagt ingen aning vad det beror på. Hoppas att det försvinner snart i alla fall. Och man vill ju inte heller sitta och klaga, så jag sitter mest och håller käften och ser nöjd ut.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar