lördag 22 maj 2010

Framtiden lockar.

Om allting går enligt planerna, så kommer min närmaste framtid att se ut på detta sätt:

Först bli klar med Samhällskunskapen. 2 månader i Indien tillsammans med Anne i januari eller februari - fokusera på meditation och yoga. Ansöka till Volontärutbildningen efter Samhällskunskapen. Pendla till Älvsbyn och studera det under 1 år. Fara till ett land (Indien, Afrika, Thailand etc) och jobba som volontär mellan 6 månader och 1 år, genom utbildningen. Komma hem. Skicka in mitt CV till Greenpeace och arbeta med dem ett tag. Ta kontakt med Världsnaturfonden eller någon annan ideell organisation och söka jobb. - Sedan vet jag inte.

Skulle ju också gärna vilja plugga till journalist i Stockholm eller Kalix. Kanske gå en rolig utbildning i England - eller varför inte Frankrike? Eftersom jag ska studera franska språket nu till höst skulle det vara roligt att utveckla sina språkkunskaper i själva landet 1-2 år. Studera olika ämnen som arabiska, mänskliga rättigheter, etc hos Studera.nu (fast det kommer jag ju att göra.) eller någonting annat spännande. Skulle ju vilja fara med någon organisation till Afghanistan och jobba där ett tag också.

Ja, som ni ser finns det mycket roligt man kan göra. Ni kanske inte bryr er ett piss om det jag skriver; jag skriver mest upp det för mig själv faktiskt. Men det känns ändå skönt att ha ett litet hum om vad man vill göra med sitt liv. Jag trodde aldrig att jag skulle bli så pass intresserad av miljö, mänskliga rättigheter, djur, välgörenheten, fattigdom eller volontärarbete. Har ju mest varit inne på att bli journalist (helst krigsjournalist) i flera år nu. Självklart vill jag fortfarande göra det - men mina tankar har blivit fler nu. Roligt!

Jag vet att man ska leva i nuet. På ett sätt gör jag det. Men att tänka på framtiden, och alla roliga saker man kan göra, är inget fel. Jag tycker om att veta att det finns en hel värld som väntar på mig där ute, och att jag kan jobba med den. Att leva i nuet är underbart, men att länga till framtiden är också underbart på sitt sätt. Nu får ju allt komma som det vill; men jag hoppas att mitt liv fortsätter gå i den här riktningen.

Nu när jag vet hur mitt liv ska se ut, kan jag luta mig tillbaka och fokusera på vardagen. Vilket jag gör just nu. Jag har inga förväntningar på det sättet dock. Det är idag som gäller. Vem vet var jag är om 1-2 timmar egentligen? :-) Very well, hoppas att ni förstår vad jag menar med det jag skriver i alla fall.

Sedan är ju de flesta av mina drömmar, inte heltidsjobb med en fast inkomst. Men det är inte inkomsten man ska fokusera på. Så länge man trivs med det man gör och är lycklig, spelar inte pengasumman någon roll. Jag arbetar hellre med någonting jag brinner för, än att spendera mina dagar på ett jobb, som jag hatar med hela mitt hjärta, fast med en mycket hög lön. Fast så tänker nog de flesta människorna skulle jag tro. Pengar är inte allting i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar