fredag 18 juni 2010

Feminism.

Jag och Tåwe började att prata om kroppshår och feminism tidigare idag. Många feminister (detta är inga fördomar, jag har själv läst och hört det) verkar tycka att man inte är en riktig feminist om man själv väljer att raka sig under armarna och på benen. Vilket är skitsnack tycker jag. Vem säger att man inte kan jobba för jämställdhet, bara för att man har släta ben och sminkar sig varje dag? Jag tycker att folk ska kunna välja fritt, utan att bli förolämpande på grund utav det. Feminister ska arbeta för att det ska vara lika mellan könen, men har absolut inga problem med att klanka ner på andra kvinnor, bara för att dom väljer ögonskugga och rakhyvel, för att dom trivs med det? Right.

Nu är ju inte jag feminist, så jag behöver egentligen inte ta åt mig. Jag är för jämställdhet mellan kvinnor och män - det är väl mänskligt vett att vara det hoppas jag. Men jag vill inte trycka ner mig själv i ett speciellt fack, bara för att jag tycker det. Så, nu fick vi det förklarat också. Men jag antar att samma regler inte faller på mig, när jag inte kallar mig för feminist. Jag är ju tydligen en kvinnohatande idiot från medeltiden. Jepp, enligt ett test är jag det. Ett ganska trångsynt och idiotiskt test, om du frågar mig:

Frågan var "Är du feminist?" och jag svarade nej. Sedan stod det att om jag svarade "nej" är jag för ett samhälle där kvinnor och män var olika och att kvinnor var offer. Och jag blev flyförbannad över det där testet. Så bara för att jag väljer att inte kalla mig för feminist, så måste det automatiskt betyda att jag är ett svin, och att jag hatar kvinnor, även fast jag inte själv är man? Usch, jag börjar koka av att bara tänka på det.

Sedan var det en feminist som skrev att det är männens dag 364 dagar om året och att vi nu ska fira oss kvinnor på Kvinnans Dag. Eller vad nu den dagen heter; jag firar den inte! Vem har påstått att det är männens dag 364 dagar om året? Varje dag är min dag och jag är kvinna. Varje gång jag vaknar upp har jag vaknat upp till min dag och jag firar den på mitt eget sätt. Varje dag läser jag på Google, Flashback, Ungdomar och mycket annat om starka kvinnor (och män, såklart) som är fria, självständiga och starka. Varje dag gör jag det. Och en feminist påstår att 364 dagar om året är männens? Ja, vet du, då är det ditt problem. Då är det du som gör dig själv till ett offer, inte gapet mellan könen.

Ok, snacka om att glida från ämnet. Min poäng var: Skit i folks val. Om hon vill raka sig, ge då fan i att klaga på henne och hennes personliga val. Man kan springa på gatorna i högklackat, sminka sig och raka sig under armarna och fortfarande kriga för att bättre samhälle och för att det ska bli mer lika mellan män och kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar