lördag 22 maj 2010

Volontärutbildning och studier utomlands.

Har läst lite om Volontärlinjen i Älvsbyn nu. Det verkar vara riktigt intressant och roligt! Jag kommer att ansöka till den linjen om 3 år, när jag är klar med Samhällskunskapen. Under den tiden kommer jag även att försöka plugga lite mer om Mänskliga rättigheter och Globalt Engagemang via Nätbildarna.

Kursen är under 1 år och den kostar cirkus 3000 kronor, vilket inte är mycket pengar enligt mig. Några olika exempel på vad som händer i kursen är Studieresa till Stockholm, Kulturförståelse, Rättvisefrågor, Språk, Omvärldskunskap, Religion och Kultur och Kontakter och samarbete med ideella- och volontärorganisationer. Det låter som en linje för mig tycker jag.

Spelar ingen roll om jag är för "feg" för att göra detta om 3 år - jag kommer att söka in och sedan tvinga mig själv att gå. Man måste göra så ibland, för att våga göra någonting. Sedan är det ju en av mina drömmar, att jobba med människor i andra länder, som volontär. Så jo, jag kommer ansöka till det. Känner att det är ett steg i rätt riktning för mig.

Samma sak med kurser utomlands, som i till exempel England eller Frankrike. Det skulle också vara roligt och göra, så det kanske man gör efter den utbildningen. Och visst är det en läskig tanke - att åka ensam till ett okänt land där dem pratar ett språk man inte behärskar. Jo, jag behärskar engelskan bra, men det är ju fortfarande svårt eftersom man är svensktalande. Men det är ju bara att söka in, köpa biljett och sedan fara. Skitsamma om man är så pass rädd och nervös så att man nästan svimmar; det kommer vara värt det i slutändan. Det är bara att åka och sedan hoppas på det bästa. Tycker jag.

Can't fucking wait.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar